Follow:
    Cergas Dan Bertenaga

    6 Kebaikan Jogging Kepada Tubuh Badan Kita

    Assalamualaikum

    Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, Ros dah jadikan jogging sebagai rutin Ros. Target Ros paling kurang 3-4 kali Ros akan jogging dalam seminggu.

    Jadi, Ros nak share sikit antara kebaikan jogging kepada tubuh badan kita. Banyak manfaat yang kita dapat bila berjogging ni. Jom tengok.

    Merangsang pengaliran darah dalam badan.

    Yang ni Ros paling suka sebab lepas jogging, muka merah-merah sikit. Ni yang buatkan kulit kita pinkish.

    Selain tu, toksin dapat dikeluarkan melalui peluh. Ni salah satu cara untuk detoks.

    Meningkatkan sistem imun badan

    Bila konsisten jogging, kita sedang perkuatkan sistem imun badan kita untuk kurangkan risiko jatuh sakit seperti demam dan selesema.

    Melancarkan peredaran darah ke otak

    Otak kita perlukan oksigen dan darah lah tukang bawa oksigen ke otak.

    Aktiviti jogging akan lancarkan peredaran darah ke otak. Jadi, kita dapat berfikir dengan baik dan fokus pada tugasan.

    Mengurangkan stress

    Zaman sekarang semua orang stress. Yang membeza seseorang itu dengan yang lain adalah cara dia handle stress. Stress menyebabkan keadaan dia makin teruk atau stress membuatkan dia lebih produktif?

    Dengan berjogging, stress dapat dikurangkan, seterusnya meningkatkan produktiviti.

    Meningkatkan kesihatan jantung

    Jantung merupakan organ yang mengepam darah ke seluruh badan. Dengan berjogging, kita menggalakkan otot jantung bekerja. Lagi kerap kita jogging, lagi cekap jantung kita bekerja. Risiko sakit jantung pun insyaAllah turun.

    Menurunkan berat badan

    Jogging membantu meningkatkan metabolisme dalam badan kita.

    Ini penting untuk mereka yang nak turunkan berat badan. Mulakan ikut kemampuan diri. Slow-slow tambah target larian. Macam tu lah orang jogging untuk kurus buat.

    Jika korang dah capai berat badan yang ideal, jogging dapat mengekalkan berat badan unggul.

    Itulah 6 kebaikan senaman jogging untuk tubuh badan kita.

    Untuk tingkatkan kesihatan kita secara menyeluruh, kita hendaklah makan makanan yang seimbang, ambil supplemen tambahan dan juga bersenam secara berkala.

    Berminat nak tahu supplemen apa untuk kecergasan dan kesihatan, boleh whatsapp Ros di 019-367 3245.

  • Antioksidan Untuk Kulit Cantik

    Untuk jaga kesihatan kulit kita, makanan yang dicadangkan adalah antioksidan. Banyak manfaatnya jika kita antioksidan setiap hari. Dalam entri ini,…

    Kulit Cantik
    / 12 November 2019
  • Cara Pakai Toner Youth Skincare

    Rutin penjagaan kulit wajah takkan lengkap tanpa memakai toner. Bukan toner sahaja. Kena ikut 3 langkah mudah jaga wajah yang…

    Umum
    / 20 March 2019