Jagalah Telomere Anda Kalau Nak Awet Muda Selalu

Assalamualaikum

 

Apa itu Telomere?

Telomere adalah penutup di hujung kromosom kita.

telomeres

 

Untuk memudahkan korang faham, bayangkan telomere macam penutup plastik di hujung tali kasut.

 

Fungsi penutup plastik tersebut adalah untuk melindungi tali kasut tersebut agar senang nak dimasukkan ke dalam lubang tali kasut.

 

Bila penutup plastik ni semakin haus atau memendek, agak sukar korang nak masukkan tali kasut ke dalam lubangnya. Betul? Bila dah lama korang cuba masukkan, tapi tak masuk-masuk juga, maka terpaksalah korang tukar tali kasut yang baru.

 

Bayangkan juga kasut baru dengan penutup plastik di hujung tali kasut yang masih panjang dengan kasut lama dengan hujung tali kasut yang pecah-pecah.

 

Mana satu pilihan korang?
Pastinya korang nak keadaan seperti kasut baru tu kan.

 

Ok, sekarang Ros cerita pasal telomere pula.

 

Telomere ni tidak boleh diganti baru. Bila dah pendek, tak boleh nak dipanjangkan balik.

 

Apa akan terjadi bila telomere pendek?

 

Bila telomere semakin memendek, kita akan terdedah kepada banyak penyakit kronik seperti kanser dan juga penuaan serta kematian.

(Dalam kes kasut lama tadi, hayat kasut tu pun dah tak lama.)

 

faktor-faktor-penuaan

 

Telomere memang akan memendek sejajar dengan usia kita. Tapi kita boleh melambatkan proses pemendekan tersebut dengan mengamalkan Vivix Shaklee.

 

Satu kajian telah dibuat ke atas pengguna Vivix yang mengambilnya setiap hari selama 5 tahun. Hasil kajian menunjukkan telomeres mereka 40% lebih rendah kadar pemendekkannya. Umpama mereka yang berumur 40 tahun.

 

Sebab tu pengamal Vivix kelihatan awet muda.

 

Jadi, jagalah telomere korang elok-elok. Amalkan Vivix setiap hari.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge