Follow:
Awet Muda

Jagalah Telomere Anda Kalau Nak Awet Muda Selalu

Assalamualaikum

 

Apa itu Telomere?

Telomere adalah penutup di hujung kromosom kita.

telomeres

 

Untuk memudahkan korang faham, bayangkan telomere macam penutup plastik di hujung tali kasut.

 

Fungsi penutup plastik tersebut adalah untuk melindungi tali kasut tersebut agar senang nak dimasukkan ke dalam lubang tali kasut.

 

Bila penutup plastik ni semakin haus atau memendek, agak sukar korang nak masukkan tali kasut ke dalam lubangnya. Betul? Bila dah lama korang cuba masukkan, tapi tak masuk-masuk juga, maka terpaksalah korang tukar tali kasut yang baru.

 

Bayangkan juga kasut baru dengan penutup plastik di hujung tali kasut yang masih panjang dengan kasut lama dengan hujung tali kasut yang pecah-pecah.

 

Mana satu pilihan korang?
Pastinya korang nak keadaan seperti kasut baru tu kan.

 

Ok, sekarang Ros cerita pasal telomere pula.

 

Telomere ni tidak boleh diganti baru. Bila dah pendek, tak boleh nak dipanjangkan balik.

 

Apa akan terjadi bila telomere pendek?

 

Bila telomere semakin memendek, kita akan terdedah kepada banyak penyakit kronik seperti kanser dan juga penuaan serta kematian.

(Dalam kes kasut lama tadi, hayat kasut tu pun dah tak lama.)

 

faktor-faktor-penuaan

 

Telomere memang akan memendek sejajar dengan usia kita. Tapi kita boleh melambatkan proses pemendekan tersebut dengan mengamalkan Vivix Shaklee.

 

Satu kajian telah dibuat ke atas pengguna Vivix yang mengambilnya setiap hari selama 5 tahun. Hasil kajian menunjukkan telomeres mereka 40% lebih rendah kadar pemendekkannya. Umpama mereka yang berumur 40 tahun.

 

Sebab tu pengamal Vivix kelihatan awet muda.

 

Jadi, jagalah telomere korang elok-elok. Amalkan Vivix setiap hari.

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

4 Comments

  • Reply Illa

    Baru tau juga tentang telomeres ni. Kena amalkan vivix la kan untuk awet muda 🙂

    3 January 2017 at 10:08 pm
    • Reply SirapAnggur

      yes. Illa..
      nampak muda 25 tahun nanti.

      18 February 2017 at 9:15 pm
  • Reply Ibu Zarith

    Takut juga kan kalau telomeres kita semakin memendek, bukannya apa, takut dengan penyakit yang orang kata perlu makan ubat seumur hidup tu. Mujur la ada Vivix
    Ibu Zarith recently posted…Bagaimana Vivix Melindungi Sel Badan Kita Dari Rosak?My Profile

    4 January 2017 at 12:20 am
    • Reply SirapAnggur

      Kalau kena penyakit, kos rawatan tu lagi tinggi daripada harga sebotol Vivix tau.

      18 February 2017 at 9:16 pm

    Leave a Reply

    CommentLuv badge

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.