Follow:
Tips dan Panduan

Kelebihan Tidur Sebentar Di Siang Hari

Assalamualaikum

Pernah anda rasa lepas makan tengahari je mata terlalu mengantuk. Rasa macam nak letak batang mancis je supaya tak terlelap. đŸ™‚

Salah satu sebab kenapa anda terlalu mengantuk adalah kerana makan  terlalu banyak. Makan sampai bertambah dua tiga pinggan. Dah tu banyak karbohidrat berbanding serat dan vitamin pula tu. Betul? Ada juga yang terasa sangat mengantuk di waktu tengahari kerana bangun awal pagi.

Pukul 3-4 pagi, dah bangun untuk tahajud. Si isteri lepas tu sambung selesaikan urusan rumah, anak-anak dan suami. Yang suami ada juga yang bangun awal untuk bersenam sebelum pergi ke tempat kerja.

 

 

Walau apapun sebab anda bangun awal, anda disarankan untuk tidur sebentar di siang hari. Bagi yang bekerja, selepas makan boleh buat nap sebentar. Yang di rumah, semasa anak-anak napping, anda pun boleh nap sebentar dan bangun sebelum anak-anak terjaga.

 

Kepentingan Tidur Sebentar Di Siang Hari

 

Bila anda dapat melelap mata selama 15-20 minit, anda akan berasa lebih segar bila bangun. Ia dapat mengelakkan keletihan di akhir minggu jika setiap hari anda bangun awal. Selain itu, ia dapat memastikan anda sentiasa fokus untuk melakukan tugasan di belah petang.

Tidur sebentar di siang hari juga dikatakan dapat mengurangkan tekanan, seterusnya mengurangkan risiko sakit jantung. Orang yang tidur sebentar di siang hari juga lebih bertenaga dan meningkatkan kemahiran motor.

 

Bergantung kepada berapa lama anda tidur, di bawah adalah kebaikan yang bakal anda perolehi:

 

  • Tidur selama 20 minit: meningkatkan kecerdasan dan kemahiran kognitif
  • Tidur lebih 20 minit: meningkatkan daya ingatan dan kreativiti
  • Tidur 30 – 60 minit: meningkatkan kemahiran membuat keputusan
  • Tidur 60 – 90 minit: membantu menghubungkan sel-sel otak dan menyelesaikan masalah berkaitan perkara-perkara kreatif

 

Tips Tidur Sebentar Di Siang Hari

 

  1. masa yang sesuai adalah antara pukul 1 petang sehingga pukul 3 petang
  2. tidur sebentar pada masa yang sama setiap hari
  3. set alarm di handset anda agar tidak terlajak
  4. seboleh-bolehnya tidur di bilik yang gelap. Jika tidak, pakai penutup mata

 

Kalau anda rasa penat sangat, Ros sarankan anda tidur sebentar atau buat power nap. InsyaAllah selepas bangun, anda akan rasa berasa lebih segar, lebih bertenaga dan dapat fokus dengan lebih baik.

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

4 Comments

  • Reply jida

    jida mmg amalkan tidur waktu tengahari ni ros. Sambil tidokan anak, mak nya pun tido sekali tapi dlm stgh jam mcm tu je lah. bangun tu, rasa segar sikit badan sbb dah rehat sekejap.
    jida recently posted…Suplemen Yang Berkesan Untuk Pesakit Kencing ManisMy Profile

    20 February 2017 at 11:18 am
    • Reply SirapAnggur

      Kalau tak tidur, memang rasa letih je kan.
      Anak-anak pun kena tidur juga masa tengahari. Kalau tak, moody je diorang. Semua tak kena.

      20 February 2017 at 12:09 pm
  • Reply Aina

    Share ya.. Ptut kawan sy suruh tidur jagn lbh 30 mnt. Bila sy tdo 30 mnt je. Bgun bdn rasa segar. Tk pnt pun

    24 January 2018 at 3:42 pm
    • Reply SirapAnggur

      silakan share Aina.

      3 July 2018 at 10:11 am

    Leave a Reply

    CommentLuv badge

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.