5 Amalan Untuk Kelihatan Awet Muda Dan Sihat

Assalamualaikum

 

Amalan Untuk Kelihatan Awet Muda Dan Sihat

  • minum teh hijau

Teh hijau bukan sahaja pilihan yang lebih sihat berbanding kopi tetapi ia juga kaya dengan polifenol iaitu antioksidan yang semulajadi untuk melawan radikal bebas yang boleh menyebabkan kita nampak tua sebelum masanya.

Dengan mengamalkan teh hijau setiap hari, ia turut memberikan beberapa lagi manfaat kepada tubuh kita seperti mengurangkan kolestrol, menurunkan berat badan dan menyihatkan rambut.

 

  • kawal tekanan

Setiap hari kita tidak dapat lari daripada tekanan. Di zaman yang serba serbi perlukan wang, kita terpaksa bekerja keras siang dan malam mencari rezeki untuk keluarga. Keadaan ini menyebabkan kita sering tertekan.

Penting untuk kita belajar mengawal tekanan tersebut agar kita tidak mendapat masalah kesihatan yang lain seperti serangan jantung dan darah tinggi.

Satu perkara yang Ros belajar di pejabat untuk berani berkata “tidak” jika bebanan kerja terlalu banyak. Jadinya, kerja akan diagihkan kepada rakan sekerja yang lain.

 

  • kerapkan bersenam

Bersenam dapat menjadikan tubuh kita lebih sihat. Selain itu, kita juga dapat melepaskan tekanan yang dihadapi. Bila tak tertekan, kita pun akan lebih gembira.

 

  • ambil makanan yang seimbang

Pemakanan yang seimbang sangat penting untuk membekalkan nutrisi yang kita perlukan. Bila cukup nutrisi, kita pun jadi lebih bersemangat dalam apa jua yang kita lakukan.

 

  • dapatkan sumber Resveratrol

Resveratrol merupakan antioksidan yang sangat powerful. Sumber Resveratrol yang terkenal adalah wine merah. Tetapi sebagai orang Islam, kita dilarang untuk minum alkohol. Terdapat satu sumber Resveratrol yang halal dan mudah diambil iaitu supplemen Vivix.

 

Kenapa Lebam Bila Kita Terjatuh?

Assalamualaikum

Pernah anda terjatuh kemudian lutut anda lebam?

Itu sebenarnya tindak balas tubuh anda untuk memperbaiki bahagian yang lebam tu. Ia sebenarnya adalah keradangan untuk mempercepatkan proses penyembuhan.

Terdapat 2 jenis keradangan:

 

  • Acute Inflammation- terjadi akibat jangkitan atau kecederaan. Anda akan berasa sakit yang amat kuat tetapi sekejap je. Radang jenis ini tidak membahayakan nyawa dan boleh sembuh tanpa sebarang komplikasi.

 

  • Silent Inflammation- terjadi tanpa disedari sehinggalah keadaan menjadi sudah teruk. Kebanyakan keradangan kronik ini berakhir dengan ‘itis’ seperti Hepatitis ( Radang pada hati ), Arthiritis ( Radang pada sendi )

 

Radang ni hendaklah diatasi dengan segera agar tak menjadi lebih teruk.

 

Bagaimana untuk merawat keradangan?

 

Anda boleh mengatasi masalah keradangan dengan memastikan pengambilan asid lemak omega-3 yang secukupnya. Antara sumber omega-3 adalah kacang walnut dan ikan salmon.

Asid lemak omega-3 ni penting kerana ia adalah blok binaan kepada hormon eicosanoids yang bertindak sebagai agen anti-radang.

Satu cara yang mudah untuk anda dapatkan omega-3 adalah dengan mengambil supplemen Omega Guard Shaklee. Ianya bebas toksik kerana melalui 3 kali penyulingan.

 

Bagi yang sakit lutut, Ros galakkan anda ambil Omega Guard untuk kurangkan keradangan. Macam mak Ros, bila ambil Omega Guard, lutut tak sakit. Senang nak beralih daripada kedudukan duduk ke berdiri.

Mak ayah anda pun ada sakit lutut? Cuba bagi mereka Omega Guard. Dapatlah mereka solat tanpa rasa sakit lutut nanti.

Berminat nak dapatkan Omega Guard, cari Ros ya. 🙂

Bagaimana Nak Tingkatkan Sensitiviti Sel Terhadap Insulin?

Assalamualaikum

Apa yang berlaku di sebalik kenapa pesakit diabetes tidak boleh makan makanan yang manis.

Sel-sel badan pesakit diabetes jenis 2 ni sudah tidak lagi sensitif terhadap insulin atau kita panggil insulin resistance.

Maksudnya insulin dihasilkan oleh pankreas. Tapi tidak dapat digunakan untuk membantu penyerapan glukosa ke dalam sel-sel badan kita.

Boleh bayangkan tak?

Ros bagi contoh lain untuk memudahkan pemahaman korang.

Bayangkan insulin sebagai pelayan stesen minyak. Tugasnya adalah mengisi minyak ke dalam tangki minyak kereta. Minyak tu umpama glukosa. Kereta sebagai sel badan kita.

Bila terjadi insulin resistance, pelayan stesen minyak tu tak boleh menjalankan tugas sebenar dia. Mungkin penutup tangki minyak belum dibuka oleh tuan punya kereta tu.

Bagaimana nak meningkatkan kembali sensitiviti sel terhadap insulin?

Pesakit diabetes perlukan Asid Amino yang bernama L-Arginine.

Ia membantu merangsang penghasilan insulin dan meningkatkan kembali tahap sensitiviti sel terhadap insulin.

Bagaimana nak dapatkan Asid Amino L-Arginine ni?

Korang boleh ambil ESP. Dalamnya ada asid amino perlu (essential) dan tak perlu (non-essential) yang akan mencukupkan keperluan protein seharian kita termasuklah asid amino L-Arginine.

Kalau korang nak tahu, ESP juga rendah index glisemik (low GI). Jadi tenaga dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam darah. Jadi korang rasa kenyang yang lama. Makan masa breakfast bertahan just nice sebelum makan tengahari.

Jadi ESP nk memang sangat sesuai untuk semua golongan termasuk penghidap diabetes.

Bagaimana Nak Perlahankan Proses Penuaan?

Assalamualaikum

Penuaan memang kita tak boleh nak elak. Tapi kita boleh perlahankan proses penuaan. Jadinya, umur 60 lebih nanti, kita masih kuat dan sihat. InsyaAllah.

Orang tua nampak muda dan masih sihat. Syukur. Sel-sel badannya sihat dan mati secara semulajadi.

Orang muda yang dah kena penyakit kronik seperti diabetes, macam mana pula? Sel-sel badannya mengalami penuaan yang tidak sihat akibat radikal bebas, toksin, makanan segera dan sebagainya.

Pernah anda terfikir kenapa kaki pesakit diabetes tu hitam? Itu kerana sel-sel tersebut dah sakit kemudian mati secara abnormal.

Keadaan boleh menjadi teruk bila sel-sel yang tidak sihat dalam badan kita ni bertukar menjadi sel kanser.

Bagaimana nak pulihkan sel-sel rosak dalam badan kita?

Dengan mengamalkan supplemen tambahan yang kaya dengan polifenol iaitu Vivix. Tiada produk lain seumpamanya di dunia ni.

Vivix berupaya membantu pembaikan sel, perlindungan sel, tenaga sel dan prestasi sel yang sangat penting untuk pastikan sel-sel kita sihat.

Ini dah terbukti dalam kajian saintifik oleh barisan saintis , bukan cakap-cakap kosong je tau.

Sebagai kesimpulan ada 4 mekanisme utama vivix iaitu :

1. Pembaikan sel
2. Perlindungan sel
3. Tenaga sel
4. Prestasi sel

Dengan mengamalkan Vivix, sel-sel badan kita akan mengalami penuaan yang sihat. Bila sel-sel badan kita sihat, secara automatiknya kita pun sihat.

Apalagi, jom berVivix.

Siapa dah amalkan Vivix, teruskan makan setiap hari.

Yang belum, cepat-cepat pm Ros.

#tsunamishaklee

Rawatan Untuk Sakit Lutut Yang Boleh Dibuat Di Rumah

Assalamualaikum

Sakit lutut menghalang kita daripada melakukan perkara yang kita suka.

Jika anda mempunyai minat mendaki bukit, hobi ini terpaksa dilupakan buat sementara waktu.

Sama juga jika anda suka berjogging setiap minggu, anda terpaksa menunggu sehingga sakit lutut anda pulih untuk mengelakkan kecederaan yang lebih teruk.

Apa-apa pun, silalah berjumpa doktor terlebih dulu ya untuk diagnosis dan rawatan lanjut.

Ros nak kongsikan rawatan yang anda boleh lakukan di rumah untuk anda yang mengalami sakit lutut yang ringan dan sederhana.

Senang je nak buat.

Bahan utama yang anda perlukan adalah cuka epal atau dalam Bahasa Inggerisnya Apple Cider Vinegar.

 

Cuka epal sangat membantu dalam mengurangkan sakit lutut. Disebabkan efek alkalinya, cuka epal dapat melarutkan mineral yang terkumpul dan keluarkan toksin berbahaya yang ada di lutut.

Cuka epal juga membantu melincirkan pergerakan lutut supaya anda dapat bergerak.

 

Rawatan Di Rumah Dengan Menggunakan Cuka Epal

 

Sebagai air untuk diminum:

1. Campurkan dua sudu teh cuka epal dalam dua cawan air masak.

2. Minum campuran air ini sepanjang hari.

3. Ulang setiap hari sehingga anda pulih.

 

Sebagai air rendaman:

1. Penuhkan bath tub dengan air panas

2. Masukkan dua cawan cuka epal

3. Rendam lutut yang sakit dalam air tersebut selama 30 minit.

 

Sebagai minyak urutan:

1. Campurkan satu sudu makan cuka epal dengan satu sudu makan minyak zaitun

2. Guna minyak ini untuk urut lutut yang sakit.

3. Urut satu atau dua kali sehari

 

Cubalah ikhtiarkan dengan 3 cara yang Ros dah kongsikan di atas. Kalau masih belum pulih, mungkin anda boleh pertimbangkan untuk mengamalkan supplemen untuk sakit lutut pula.

Semoga bermanfaat. 🙂

Lebih Berkeyakinan Nak Selfie Sekarang

Ada seorang adik ni dah beli dua vitamin tambahan untuk kulit mukanya yang berparut.

Masa Ros tanya khabar baru-baru ni dan tanya pasal keadaan kulitnya sekarang, dia beritahu yang kulit dia makin baik. Alhamdulillah. Syukur…

Dia tanyalah apa lagi yang dia boleh ambil. Parut dia dah tak banyak dah. Tapi tak sabar nak bagi hilang sepenuhnya.

Katanya lagi..

Baru sekarang dia berkeyakinan nak selfie-selfie ni. Dulu kalau orang ajak bergambar, macam-macam alasan dia bagi untuk elak.

Sekarang dia tak sabar nak selfie biar sampai penuh memory kat handphone tu. Hihihi.

Adik ni lelaki tau, umur 25 tahun.

Zaman sekarang bukan perempuan je yang pentingkan kecantikan kulit. Lelaki pun teliti bab-bab nak pilih supplemen ni.

Salah satu vitamin yang dia ambil sebelum ni bantu mengawal hormon yang menyebabkan pengeluaran minyak yang berlebihan.

Satu lagi untuk melindungi kulit daripada radikal bebas selain mencerahkan kulit.

 

Jadi, Ros cadangkan satu lagi supplemen tinggi antioksidan yang dia boleh ambil untuk masalah parut jerawat dia.

Supplemen tu bukan untuk kecantikan kulit je tapi untuk kesihatan menyeluruh.

Jadi nanti.. cantik dia dapat. Sihat pun dapat. Untung kan.. Dua dalam satu, gitu.. 🙂

 

Kalau anda tidak mahu wajah anda berparut, elakkan memicit jerawat yang ada. Biar jerawat kecut dengan sendirinya. Anda boleh juga baca entri >> Bagaimana nak hilangkan jerawat dengan cara yang selamat.

 

Antara sihat dan cantik, nikmat sihat yang paling penting sekali bagi kita semua. Bila badan sihat, kita dapat melakukan banyak perkara yang kita nak.

Anda setuju?

Insulin Umpama Pelayan Stesen Minyak?

Assalamualaikum

Bila orang cakap pasal diabetes, apa yang terlintas di kepala adalah insulin, glukosa, bacaan gula dan diabetes jenis 1 dan juga jenis 2.

Mungkin ada di antara kita yang keliru dengan istilah-istilah di atas.

 

Terlebih dahulu, jom lihat apa itu glukosa. Ros terangkan guna bahasa yang mudah ya.

 

Apa itu glukosa?

Glukosa adalah gula yang ringkas. Makanan manis dan berkanji yang kita makan akan ditukar kepada glukosa. Glukosa ini kemudiannya akan digunakan oleh otot kita sebagai tenaga.

Setiap daripada kita mempunyai gula dalam darah. Bila bacaan gula itu tinggi, anda akan didiagnos mendapat diabetes.

 

Apa itu insulin?

Bagi pesakit diabetes, insulin adalah satu hormon yang bermasalah di mana insulin sepatutnya membantu sel-sel badan kita menggunakan glukosa sebagai tenaga.

Anda boleh bayangkan insulin sebagai pelayan(joki gas) stesen minyak. Sel-sel badan sebagai kereta. Glukosa pula sebagai  tenaga atau bahan bakar/petrol.

 

Diabetes Jenis 1

Bagi pesakit diabetes Jenis 1, pengeluaran insulin mereka bermasalah. Pankreas, organ yang menghasilkan insulin tidak dapat menghasilkan insulin yang cukup.

Keadaan ini umpama kereta (sel-sel badan) sedang menunggu bahan bakar (tenaga/glukosa) untuk diisi. Tetapi tiada pelayan (insulin) untuk mengisi petrol ke dalam tangki minyak.

 

Diabetes Jenis 2

Lain pula bagi penghidap diabetes Jenis 2. Pankreas mengeluarkan insulin yang sedikit. Pada masa yang sama, sel-sel badan mengalami rintangan insulin.

Keadaan ini umpama pelayan stesen minyak tu datang kerja. Tetapi ada je yang mengganggu dia semasa dia nak isi minyak tu. Sebagai contoh, penutup tangki minyak tidak boleh dibuka.

 

Di Malaysia, ramai yang menghidap Diabetes Jenis 2. Ada yang sampai kena cucuk insulin. Ada caranya nak kawal diabetes ni. Ros kongsikan dalam entri seterusnya.

Lega Paras Gula Turun Dari 14.5 Ke 7.5 Dalam Masa Sebulan

Assalamualaikum

Bila disahkan menghidap diabetes, hati mesti rasa risau yang amat sangat. Diabetes ni boleh membawa kepada pelbagai masalah kesihatan yang lain seperti buah pinggang rosak, mata makin rabun, luka lambat sembuh dan sebagainya.

Jadi, untuk elakkan anda daripada mendapat masalah kesihatan yang lebih buruk, eloklah anda berikhtiar untuk turunkan bacaan gula.

Anda boleh baca entri Cara Untuk Kawal Bacaan Gula ni.

Salah lagi ikhtiar yang anda boleh lakukan adalah dengan mengamalkan supplemen yang kaya dengan Resveratrol.

 

Bagaimana Resveratrol dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah?

  • memperlahankan Sindrom Resistansi Insulin
  • mengawal kepekatan glukosa dalam darah
  • mencegah pembentukan protein AGE

 

Ini satu testimoni seorang penghidap diabetes yang berasa lega bacaan gulanya turun selepas mengamalkan supplemen kaya Resveratrol iaitu Vivix.

 

Jom tengok satu testimoni.

Berdasarkan perbualan melalui applikasi Whatsapp di atas, si kakak ni berasa sangat lega paras gulanya turun. Ini apa yang si kakak ni tulis:

Akak ada kencing manis.. Akak try makan Vivix abang akak sebab dia tak nak minum kan. Dari 14.5 boleh turun 7.5 after minum tanpa henti for 1 month. ( 1 teaspoon every morning).. ubat klinik makan juga.. tapi akak skip makan ubat malam. Sekarang Vivix tu dah tinggal sikit.. tu yang nak buat stok baru.

 

Harga Vivix

Sebotol Vivix berharga RM 475. Ianya untuk kegunaan sehingga 2 bulan.

Boleh anda bayangkan jika anda kena dialisis setiap minggu kerana buah pinggang rosak akibat diabetes, berapa kos anda perlu keluarkan? Jika nak bandingkan dengan kos rawatan tersebut, harga Vivix jauh lebih rendah bukan?

Ros pasti anda sanggup melabur wang untuk kesihatan anda yang tiada gantinya itu.

Hubungi Ros di 019-367 3245 untuk order. Ros akan bantu anda sebaik mungkin untuk turunkan bacaan gula anda ke paras normal.

Rahsia Badan Lebih Cergas Dan Sihat

Assalamualaikum

Saban hari melakukan rutin harian yang sama membuatkan kita terasa bosan. Bila bosan, produktiviti pun menurun kerana tiada motivasi.

 

Dengan kerja pejabat yang tidak habis-habis, kita juga stress nak kejar deadline tugasan yang diterima. Stress juga buat kita makan banyak sehingga berat pun boleh naik.

 

Keluar rumah awal pagi. Berdepan dengan jem setiap hari. Balik ke rumah, matahari dah tenggelam. Masa bila nak bersenam. Bila berterusan macam ni, badan pun lemau je.

 

Macam mana nak kembali cergas dan rasa lebih sihat?

 

Salah satu ikhtiar yang anda boleh cuba adalah dengan mengamalkan supplemen tambahan yang tinggi antioksidan seperti Vivix.

 

Vivix kaya dengan Resveratrol yang berfungsi sebagai antioksidan untuk melindungi sel-sel badan anda daripada radikal bebas.

 

Radikal bebas ini termasuklah pencemaran udara, stress dan sinaran uv yang tinggi. Ia membuatkan kita rasa tak sihat dan senang diserang penyakit.

 

Jom tengok satu perkongsian ini.

Perkongsian daripada Wan:

Selepas mengamalkan Vivix, Wan rasa badannya lebih cergas dan sihat. Berat badan pun ada turun. Walaupun Wan baru je lepas operate tapi macam tak operate je. Cikgu-cikgu kat sekolah hairan kenapa Wan cergas sangat. Kalau tak minum Vivix tu, rasa macam tak syok je.

 

Disebabkan kesan yang dirasai oleh Wan sangat positif, dia sanggup kumpul duit untuk beli Vivix lagi. Sangat berbaloi dengan nikmat kesihatan yang dialaminya.

 

Ros pasti selepas anda mencuba Vivix, anda akan merasai kesan yang sangat positif juga.

 

Tak sabar nak dapatkan Vivix?

 

Hubungi Ros di 019-367 3245 segera untuk tingkatkan prestasi kerja anda. Baru boss sayang. 🙂