Tips Elak Jerawat Tumbuh Di Muka

Assalamualaikum

Masalah kulit yang agak biasa di kalangan rakyat Malaysia adalah jerawat. Ros nak kongsikan dengan anda tips untuk elak muka berjerawat.

Tips Elak Jerawat Tumbuh

 

1. Cuci muka 2 kali sehari dengan pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit muka anda.

Yang ni paling kurang tau.

Bila bangun tidur sekali. Sebelum tidur sekali.

Biasanya tengahari pun, Ros cuci muka juga sebab masa tu kulit sangat berminyak.

2. Kawal stress kerana stress juga punca jerawat naik dengan suburnya.

Perasan tak masa anda banyak kerja, tengah kejar deadline, sibuk dengan tugasan, masa ni akan keluar sebutir dua jerawat.

Tu sebab stress lah tu.

Cuba kawal dengan ambil masa untuk pergi bersenam, tengok movie yang kelakar, gelak dan bergurau senda bersama pasangan dan anak-anak dan sebagainya.

Anda yang lebih tahu apa yang buatkan anda lebih gembira dan tidak stress.

3. Elakkan makan makanan yang berminyak kerana ia boleh membuatkan kulit anda berminyak. Bakteria jerawat suka kulit yang berminyak.

Ia boleh membuatkan kulit anda bertambah berminyak.

Bila kulit berminyak aka lembap ni, bakteria akan suka ‘melepak’ dan akhirnya timbullah jerawat.

Pilihan menu yang lebih sihat adalah makanan jenis stim/rebus atau grill.

Wah.. lepas ni tak perlu beli minyak masak dah. Grill atau rebus je lepas ni. 

4. Pastikan muka anda bersih sebelum masuk tidur. Jika masih ada kesan mekap, bahan kimia tersebut boleh menyebabkan terjadinya jerawat.

Lepas tu, sapulah krim malam untuk beri nutrien pada kulit. Banyak manfaat pakai krim malam tau. 

Waktu kita sedang tidur, sedang enak dibuai mimpi, kulit kita sebenarnya sedang diperbaiki.

Nutrien yang dibekalkan banyak membantu dalam memperbaiki tekstur kulit, melembapkan, mencerahkan serta menegangkan kulit.

 

5. Amalkan rutin penjagaan wajah dengan konsisten seperti mencuci wajah, memakai toner, memakai pelembap, memakai pelindung uv. Tak lupa juga krim malam untuk mperbahrui kulit wajah.

Terdapat banyak set penjagaan wajah di luar sana. Ros nasihatkan anda cari yang selamat dan dihasilkan daripada bahan semulajadi serta tiada bahan kimia berbahaya.

Satu jenama yang Ros nak cadangkan untuk anda iaitu Set Penjagaan Wajah Nutriwhite. Kalau anda nak tahu, Ros juga pakai Set Nutriwhite ni.

Memang Ros tak pandang jenama yang lain sebabnya ia sangat serasi dengan kulit Ros. Kalau dulu, lepas cuci muka kulit Ros jadi merah dan pedih sikit.

Tapi, dengan Nutriwhite, lepas cuci, kulit lembut je. Tiada lagi rasa tegang yang memedihkan tu.

Harga Nutriwhite juga mampu milik. Tahan lama pula tu. Sebagai contoh, pencuci mukanya boleh tahan sehingga 9 bulan. Berbaloi sangat, kan.

Boleh baca lanjut mengenai Nutriwhite di entri >> Pencuci Muka Nutriwhite Buat Kulit Lembut dan Tidak Pedih Selepas Dicuci.

 

Walaupun kulit anda cantik, kulit wajah perlu dijaga dari awal.

Bukan tunggu ada masalah, baru nak jaga.

Bagi anda yang memang ada masalah jerawat yang teruk, boleh baca entri Ros yang ini >> Hilangkan Jerawat Dengan Cara Yang Selamat.

Comments

  1. says

    Betul la asal stress je habis muka penuh jerawat. Syukur ada amik beberapa jenis supplement jugak untuk elak jerawat tumbuh dengan begitu cepat.

    • SirapAnggur says

      Stress memang musuh utama.
      Lepas ni, kalau stress jerawat naik, cool kan diri.
      Kalau bertambah stress, makin banyak pula yang naik nanti.

      Wajib amalkan supplemen untuk kawal stress dan juga untuk cantikkan kulit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge