Follow:
Umum

Apa Itu Polifenol? Apa Manfaat Polifenol Kepada Manusia?

Apa itu polifenol?

Pertama sekali, adakah polifenol itu vitamin atau mineral?

Dua-dua bukan.

Polifenol ni dia adalah bioaktif compound yang boleh dijumpai dalam tumbuh-tumbuhan (buah, sayur dan herba).

Yang memberikan warna yang cantik kepada buah dan sayur itulah polifenol. Bukan tu sahaja. Polifenol ni juga bantu bagi perlindungan kepada sayur dan buah itu. Perlindungan daripada serangan penyakit, serangan serangga perosak dan juga cuaca yang ekstrem.

Setiap buah dan sayur ada kepekatan polifenol dia yang tersendiri.

Yang paling tinggi polifenol dijumpai dalam kulit dan biji anggur muscadine. Anggur Muscadine ni berbeza dengan anggur biasa di pasaran. Saiz anggur muscadine lebih besar, kulit dia lebih tebal dan bijinya kaya dengan polifenol.

Apabila kita makan anggur, adakah kita akan telan biji anggur tersebut?

Mesti tak kan. Biji itu lah yang mula-mula sekali akan dibuang.

Ataupun, kita akan beli seedless grape. Beli anggur yang takde biji terus.

Jadi, tak dapat lah kita polifenol daripada biji anggur.

Manfaat Polifenol Kepada Manusia

Bila kita ambil sayur dan buah yang kaya dengan polifenol, kita turut dapat kebaikan polifenol.

Polifenol melindungi sayur dan buah itu daripada serangan penyakit, serangan serangga perosak dan juga cuaca yang ekstrem. Bila kita ambil polifenol, polifenol ini akan melindungi sel-sel badan kita.

Iya. Sel-sel badan kita terdedah kepada serangan radikal bebas daripada sinaran uv dan radikal bebas daripada proses semulajadi dalam badan kita.

Bila kita amalkan polifenol setiap hari, ini manfaat yang kita akan dapat:

Manfaat Polifenol:

  1. meningkatkan tenaga dan menguatkan otot
  2. menggalakkan kulit sihat dan berseri
  3. meningkatkan sistem imunisasi
  4. menggalakkan detoksifikasi dan pembersihan
  5. meningkatkan peredaran dan mengekalkan paras gula yang sihat
  6. menggalakkan fungsi otak yang sihat
  7. menyokong keselesaan sendi
  8. memberi perlindungan daripada sel abnormal

Jom amalkan supplemen polifenol macam Vivix dan ResV.

Promosi Vivix April 2020

Nak tahu lanjut mengenai Vivix dan ResV, boleh whatsapp Ros di 019-367 3245.

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

1 Comment

  • Reply Sirap Anggur - Ikhtiar Slip Disc Dengan Supplemen Semulajadi - Sirap Anggur

    […] disc yang rosak dan pecah yang berpunca dari penuaan sel dan kekurangan nutrien. Kandungan polifenol dan resveratrol dalam Vivix membantu menguatkan struktur disc tulang […]

    28 May 2020 at 1:30 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.