Kenapa Epal Bertukar Jadi Gelap Lepas Dipotong?

Assalamualaikum

Perasan tak bila potong epal, lepas beberapa ketika, bahagian epal yang terdedah tu jadi gelap sikit?

Itu adalah proses oksidasi. Proses oksidasi tu buat epal tu nampak macam dah tak elok untuk dimakan. Lagi lama terdedah kepada udara, lagi bertambah gelap.

Kalau sua epal tu kat anak-anak, diorang pun tak nak ambil. Huhuhu.

Nak yang fresh baru dipotong je..

Dalam badan kita, proses oksidasi juga berlaku. Proses oksidasi membuatkan kita nampak tua sebelum masanya.

Jika kita biarkan epal yang dipotong tu berhari-hari macam tu, ia akan jadi seperti gambar di bawah. Kulit luaran berkedut sangat.

Dah boleh bayangkan keadaan diri kita bila proses oksidasi terlalu banyak berlaku dalam badan kita?

Takut nak bayangkan..

 

Kenapa Proses Oksidasi Berlaku Kepada Kita?

 

Proses oksidasi berlaku kerana kita sentiasa terdedah kepada radikal bebas yang ada di sekeliling kita. Kebanyakannya, kita tak boleh nak elak.

Pencemaran udara tidak dapat dielakkan. Lepas tu, detergen dan pencuci rumah yang kita guna tiap-tiap hari. Bahan kosmetik lagi. Sinaran uv yang tinggi setiap hari.

Sebab tu kita perlukan antioksidan untuk neutralkan balik proses oksidasi.

Bila terlalu banyak sel yang teroksida dalam badan, antioksidan pula kurang, sel kita boleh jadi rosak atau dipanggil oxidative stress.

Lama kelamaan oxidative stress ni membawa kepada kerosakan DNA dalam nukleus sel kita. Tu yang boleh dapat penyakit seperti diabetes dan kanser.

Sebab tu kita kena ambil makanan yang kaya dengan antioksidan seperti kacang walnut, brokoli, blueberi, bayam, lobak merah dan keledek. Makanan-makanan ini kaya dengan vitamin A,C, dan E.

Zaman sekarang kita perlu topup ambil supplemen ACE juga kerana makanan yang kita makan sehari-hari tak cukup seimbang.

Korang boleh makan ke 25 biji buah oren sehari untuk dapatkan cukup vitamin C?

Tahu tak.. stress pun boleh buat vitamin C terhapus?

Jadi, nak lindungi sel kita daripada kerosakan akibat oxidative stress, kita kena kawal stress dan juga amalkan makan makanan tinggi antioksidan.

Ingat antioksidan, ingatlah ACE.

5 Amalan Untuk Kelihatan Awet Muda Dan Sihat

Assalamualaikum

 

Amalan Untuk Kelihatan Awet Muda Dan Sihat

  • minum teh hijau

Teh hijau bukan sahaja pilihan yang lebih sihat berbanding kopi tetapi ia juga kaya dengan polifenol iaitu antioksidan yang semulajadi untuk melawan radikal bebas yang boleh menyebabkan kita nampak tua sebelum masanya.

Dengan mengamalkan teh hijau setiap hari, ia turut memberikan beberapa lagi manfaat kepada tubuh kita seperti mengurangkan kolestrol, menurunkan berat badan dan menyihatkan rambut.

 

  • kawal tekanan

Setiap hari kita tidak dapat lari daripada tekanan. Di zaman yang serba serbi perlukan wang, kita terpaksa bekerja keras siang dan malam mencari rezeki untuk keluarga. Keadaan ini menyebabkan kita sering tertekan.

Penting untuk kita belajar mengawal tekanan tersebut agar kita tidak mendapat masalah kesihatan yang lain seperti serangan jantung dan darah tinggi.

Satu perkara yang Ros belajar di pejabat untuk berani berkata “tidak” jika bebanan kerja terlalu banyak. Jadinya, kerja akan diagihkan kepada rakan sekerja yang lain.

 

  • kerapkan bersenam

Bersenam dapat menjadikan tubuh kita lebih sihat. Selain itu, kita juga dapat melepaskan tekanan yang dihadapi. Bila tak tertekan, kita pun akan lebih gembira.

 

  • ambil makanan yang seimbang

Pemakanan yang seimbang sangat penting untuk membekalkan nutrisi yang kita perlukan. Bila cukup nutrisi, kita pun jadi lebih bersemangat dalam apa jua yang kita lakukan.

 

  • dapatkan sumber Resveratrol

Resveratrol merupakan antioksidan yang sangat powerful. Sumber Resveratrol yang terkenal adalah wine merah. Tetapi sebagai orang Islam, kita dilarang untuk minum alkohol. Terdapat satu sumber Resveratrol yang halal dan mudah diambil iaitu supplemen Vivix.

 

Kaitan Telomeres Dengan Penuaan

Sebelum ni Ros pernah cerita pasal telomeres dah. Kot la korang dah lupa atau tak tahu lagi apa itu telomeres, so Ros cerita balik k.

Telomeres ni umpama cap yang lindungi sel-sel DNA. Dia akan memendek akibat penuaan atau bila kita sering terdedah kepada radikal bebas seperti asap rokok, pencemaran udara, sinaran uv. Stress pun boleh buat telomeres memendek dengan cepat.

Kalau telomeres memendek, korang akan nampak tua sebelum usia dan senang diserang penyakit.

Ada berita baik.. bagaimana nak telomeres lambat memendek seterusnya korang nampak awet muda dan sihat.

Nak tahu rahsianya? Jeng. Jeng.. Jeng..
.
.
.
.
Rahsianya amalkan supplemen kaya Resveratrol. Yang paling selamat dan ada kajian klinikal adalah Vivix Shaklee.

 

Kajian menunjukkan pengamal Vivix menunjukkan yang telomeres mereka memendek dengan lebih perlahan iaitu 40% lebih perlahan daripada mereka yang tidak mengamalkan Vivix.

Jomlah sesiapa yang nak awet muda dan sihat, kita dapatkan Vivix sekarang.

Bagaimana Nak Menjaga Telomeres Daripada Memendek?

Assalamualaikum

 

Semalam Ros ada ceritakan pasal telomeres.
Betapa pentingnya menjaga telomeres kita daripada memendek dan rosak akibat faktor sekeliling seperti pencemaran, pemakanan dan gaya hidup.
Vivix merupakan satu-satunya supplemen yang mampu memperbaiki kerosakan sel-sel badan kita daripada peringkat DNA lagi.


Bila sel-sel badan kita sihat, risiko terkena penyakit kronik semakin rendah.


Kalau nak bandingkan kos perubatan dengan harga sebotol Vivix, harga Vivix amat berbaloi. Dengan RM 12k, anda dapat berbotol-botol Vivix tau.

 


Sempena promosi Vivix beli 6 percuma 1, anda boleh lindungi diri anda, pasangan, mak ayah dan mertua daripada penyakit kronik seperti kanser, diabetes, darah tinggi, gout dan sebagainya.


Hubungi Ros di 019-367 3245 sekarang juga untuk dapatkan harga menarik.

Jagalah Telomere Anda Kalau Nak Awet Muda Selalu

Assalamualaikum

 

Apa itu Telomere?

Telomere adalah penutup di hujung kromosom kita.

telomeres

 

Untuk memudahkan korang faham, bayangkan telomere macam penutup plastik di hujung tali kasut.

 

Fungsi penutup plastik tersebut adalah untuk melindungi tali kasut tersebut agar senang nak dimasukkan ke dalam lubang tali kasut.

 

Bila penutup plastik ni semakin haus atau memendek, agak sukar korang nak masukkan tali kasut ke dalam lubangnya. Betul? Bila dah lama korang cuba masukkan, tapi tak masuk-masuk juga, maka terpaksalah korang tukar tali kasut yang baru.

 

Bayangkan juga kasut baru dengan penutup plastik di hujung tali kasut yang masih panjang dengan kasut lama dengan hujung tali kasut yang pecah-pecah.

 

Mana satu pilihan korang?
Pastinya korang nak keadaan seperti kasut baru tu kan.

 

Ok, sekarang Ros cerita pasal telomere pula.

 

Telomere ni tidak boleh diganti baru. Bila dah pendek, tak boleh nak dipanjangkan balik.

 

Apa akan terjadi bila telomere pendek?

 

Bila telomere semakin memendek, kita akan terdedah kepada banyak penyakit kronik seperti kanser dan juga penuaan serta kematian.

(Dalam kes kasut lama tadi, hayat kasut tu pun dah tak lama.)

 

faktor-faktor-penuaan

 

Telomere memang akan memendek sejajar dengan usia kita. Tapi kita boleh melambatkan proses pemendekan tersebut dengan mengamalkan Vivix Shaklee.

 

Satu kajian telah dibuat ke atas pengguna Vivix yang mengambilnya setiap hari selama 5 tahun. Hasil kajian menunjukkan telomeres mereka 40% lebih rendah kadar pemendekkannya. Umpama mereka yang berumur 40 tahun.

 

Sebab tu pengamal Vivix kelihatan awet muda.

 

Jadi, jagalah telomere korang elok-elok. Amalkan Vivix setiap hari.