3 Cara Untuk Kawal Bacaan Gula Agar Tak Kena Diabetes

Assalamualaikum

Diabetes berlaku bila pankreas tidak lagi dapat menghasilkan insulin atau badan anda kurang sensitif terhadap insulin yang dihasilkan.

Bila tak cukup insulin, bacaan gula dalam darah menjadi tidak terkawal. Oleh itu, anda yang sihat ni wajib mengawal bacaan gula sebelum terlambat.

Bagi yang dah ada tanda-tanda diabetes ni atau keluarga ada sejarah diabetes, Ros nasihatkan anda mula ambil tahu cara turunkan bacaan gula dalam darah.

Jika dibiarkan.. Daripada tiada diabetes, terus doktor sahkan ada diabetes. Agak terlambat masa tu. Lebih baik cegah dari sekarang.

 

cara untuk kawal bacaan gula

 

Cara kawal bacaan gula dalam darah

1. Pantau bacaan gula anda

Sebelum makan, bacaan gula anda perlu berada dalam lingkungan ini.
70-130g/dL

Selepas makan, bacaan gula perlu kurang daripada 180 mg/dL

Selain itu, pesakit diabetes perlu menjalani ujian Hb1Ac.

 

2. Pilih makanan yang mempunyai Indek Glisemiks (GI) yang rendah

Makanan berGI rendah tidak meningkatkan paras gula secara mendadak.
Contoh makanan berGI rendah adalah seperti ESP, epal, anggur, kacang tanah.

 

3. Bersenam

Selalu benar kita dengar, nak sihat kena bersenam. Betul?

Aktiviti fizikal yang sederhana seperti berjalan, berbasikal dan berenang dapat menurunkan bacaan gula serta membantu tubuh memproses gula dengan lebih baik.

Anda digalakkan bersenam selama 30 min, 5 kali seminggu.

 

 

Diabetes atau kencing manis ni boleh sembuh dengan kehendakNya. Asalkan anda sanggup ikhtiarkan cari penawar kencing manis ni.

Ros ingin memperkenalkan kepada anda satu produk ni, Vivix Shaklee namanya. Vivix Shaklee dikatakan boleh menurunkan bacaan gula dalam darah.

 

Jom tengok testimoni Vivix turunkan bacaan gula.

IMG_20160809_181650

 

Mak saya umur 64 tahun mengidap diabetes dah 11 tahun. Selalunya bacaan glucose dia belas-belas la tapi pagi semalam check sendiri kat rumah bacaan 8 mmol/L je.. Saya dah jatuh cinta dengan Vivix ni.

Inikah ubat kencing manis yang paling mujarab?

Sebenarnya, Vivix Shaklee bukan ubat, tetapi supplement tambahan yang mengandungi 10 x resveratrol yang mampu mengurangkan risiko terkena pelbagai penyakit kronik.

 

Ada banyak lagi testimoni Vivix yang telah membantu pesakit diabetes lain seperti isi tumbuh semula, penglihatan bertambah baik selepas mengamalkan Vivix.

 

Berapa harga Vivix Shaklee?

Sebotol Vivix (150 ml) berharga RM 475 sahaja. Ianya tahan sehingga 2 bulan ( bergantung kepada cara makan Vivix Shaklee yang pengedar anda sarankan.)

 

Nak tahu tak, bagaimana anda boleh dapatkan Vivix pada harga yang lebih berbaloi?

Anda kena dapatkan 2 botol Vivix. Dengan pembelian 2 botol Vivix, anda bakal dapat:
– Keahlian Shaklee PERCUMA
– Kos penghantaran PERCUMA ke seluruh Malaysia
– CASH bonus pada bulan berikutnya

Bila Ros kirakan.. penjimatan yang anda bakal dapat adalah dalam RM 100++. Banyak tu.
Boleh tambah simpanan bulanan. šŸ™‚

 

Apa tunggu lagi.. Dapatkan Vivix hari ini juga!

Untuk order, anda boleh hubungi Ros di 019-367 3245. Nak order sendiri pun boleh. Hanya klik sahaja pada button ORDER NOW di bawah.

button order now

Ros akan berikan konsultasi eksklusif buat customer Ros agar bacaan gula anda terkawal.

signature SA

Vivix Bantu Kawal Gula Dalam Darah

Assalamualaikum

 

Pesakit diabetes wajib menjaga pemakanan mereka kalau tak nak bacaan gula naik mendadak. Ros ada kongsikan entriĀ  >> Makanan Untuk Elak Diabetes << . Walaubagaimana pun, pesakit diabetes pun boleh jadikan info dalam entri tersebut sebagai panduan. Selain daripada itu, tahukah anda, Vivix boleh membantu mengawal gula dalam darah?

 

Bagaimana Vivix dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah?

 

  • memperlahankan Sindrom Resistansi Insulin
  • mengawal kepekatan glukosa dalam darah
  • mencegah pembentukan protein AGE

 

Anda boleh baca lanjut di sini.

 

Jom tengok testimoni Vivix.

vivix bantu kawal gula dalam darah

 

Perkongsian daripada Puan Nurul Azliza:

Salam..

nak share pengalaman ibu mertua saya.. minggu lepas hubby saya ada hadiahkan Vivix untuk ibu mertua saya. Ibu mertua saya ni ada kencing manis, darah tinggi, sakit lutut dan asma.

So ibu mertua saya start makan Vivix hari ahad. Hari khamis malam dia ada pergi kenduri dan makan segala makanan yang manis-manis kat situ.

Esok pagi dia test gula dan dia TERKEJUT!! Coz gula dia tak naik. Cuma 6.2 . Kalau sebelum ni dia tak boleh langsung makan benda manis. Esok pasti gula dia tinggi.

Pagi sabtu terus dia call kami cerita pasal kesihatan diaā€¦

Saya dan hubby gembira dan syukur sangat bila dengar berita atas perubahan yang mendadak tu.

Alhamdulillah.. Thanks Shaklee šŸ™‚

 

Anak mana yang tak gembira kan. Asbab Vivix, bacaan gula dalam darah mak terkawal. Sesungguhnya, pilihan di tangan kita. Nak hadiahkan Vivix atau biarkan sahaja..

 

Lagi testimoni bacaan gula mak ayah turun.

 

Baca juga >> petua merawat diabetes << ni.

 

Berapa harga Vivix?

Sebotol Vivix berharga RM 475 untuk kegunaan 2 bulan. Kalau anda beli 2 botol, lagi jimat.

Anda akan dapat

  • keahlian Shaklee PERCUMA
  • CASH BONUS pada bulan hadapan
  • kos penghantaran PERCUMA

 

Boleh whatsapp Ros kalau anda tak faham pasal ini. Tekan 019-367 3245 sekarang. šŸ™‚

vivix bayar kesihatan resize

 

Nak order sendiri? Boleh terus klik button di bawah. Kos penghantaran adalah percuma.

button order nowHubungi Ros di 019- 367 3245 untuk pembelian atau jika anda ada sebarang pertanyaan.

signature SA

Makanan Untuk Elak Diabetes Bagi Yang Berumur 35 Tahun Ke Atas

Assalamualaikum

 

Tak dapat disangkal lagi yang makanan orang Malaysia semuanya sedap-sedap belaka. Kalau dahulu nasi lemak dan roti canai hanya untuk sarapan. Kini tidak lagi. Bila-bila masa je boleh makan sehinggakan ada gerai nasi lemak dan roti canai dibuka petang sehingga ke tengah malam. Permintaan sangat menggalakkan kerana gerai tersebut sentiasa penuh dengan orang. šŸ˜›

 

Bukan salah peniaga kalau anda kena diabetes atau sakit jantung. Bab pemakanan hanya diri sendiri yang boleh kawal. Lebih-lebih lagi kalau umur dah 35 an ke atas. Anda dinasihatkan untuk mengurangkan makan. Bagi yang masih bawah 35 tahun, anda dinasihatkan untuk bersenam dengan lebih kerap.

 

makanan untuk elak diabetes

Untuk mengelakkan diabetes, makanan berikut perlu dielakkan atau dikurangkan.

 

Makanan Yang Perlu Dielakkan

 

  • makanan tinggi karbohidrat
  • kopi dan teh
  • gula putih
  • makanan yang manis seperti kuih-muih
  • makanan dalam tin
  • garam

 

Jika anda dah ada diabetes, amalkan juga petua merawat diabetes yang Ros kongsikan sebelum ini.

 

Yang perlu ditambah dalam diet seharian adalah buah-buahan dan sayur -sayuran yang kaya dengan vitamin A, C dan E.

 

Ros senaraikan makanan yang baik untuk elakkan kencing manis:

 

Makanan Yang Perlu Diambil

 

  • peria ( tumbuhan insulin yang dikatakan boleh menurunkan bacaan gula. Anda boleh cuba >> Resepi jus peria katak dan epal hijau << ini.
  • sayur berdaun hijau seperti bayam dan kale
  • keledek yang kaya dengan vitamin A dan serat
  • beri seperti strawberi, blueberi yang tinggi antioksida, vitamin dan serat
  • kacang seperti kacang hitam
  • buah-buahan citrus seperti anggur, oren, lemon dan limau
  • tomato yang kaya dengan vitamin C, zat besi dan vitamin E
  • Salmon yang tinggi dengan omega-3
  • bijirin penuh, barli dan oat yang tinggi dengan magnesium, omega-3, folat, fiber dan potassium
  • kekacang seperti walnut, flax seed yang kaya dengan omega-3
  • susu rendah lemak dan yogurt

 

Anda juga boleh amalkan supplement sirap anggur atau Vivix untuk memastikan bacaan gula anda terkawal. Vivix merupakan supplement tambahan yang mengandungi 10x ganda Resveratrol yang membantu mengawal paras glukosa dalam darah.

 

Hubungi Ros di 019-367 3245 untuk info lanjut.

signature SA

Penjagaan Kaki Pesakit Diabetes Agar Tak Kena Potong

Assalamualaikum

 

Selalu juga Ros dengar, bila balik kampung orang cerita, ada seorang pakcik / makcik ni baru kena potong kaki. Bila Ros tanya kenapa, orang akan jawab kerana dia ada diabetes.

 

Bagi pesakit kencing manis, anda perlu peka kepada sebarang perubahan pada kaki anda. Cepat-cepatlah dapatkan rawatan lanjut.

 

Ros terbaca ada seorang lelaki ni bekerja di bidang kesihatan. Mungkin dia ingat dia arif tentang penjagaan dan kesihatan dia, maka dia abaikan dan tak peduli tentang kecederaan kakinya. Bila dah teruk, sudah terlambat untuk selamatkan kakinya. Terpaksa dipotong kedua-duanya.

 

Sampai begitu sekali? Ya.. betul…

 

Diabetes boleh merosakkan salur darah di seluruh tubuh kita termasuk di bahagian kaki. Bila salur darah rosak, saraf tidak dapat menghantar signal ke sistem saraf anda. Ini dinamakan neuropati. Bila anda dah ada neuropati diabetes, wajib untuk anda menjaga kaki untuk mengelakkan risiko kaki dipotong.

penjagaan kaki pesakit diabetes

Antara penjagaan kaki yang ingin Ros tekankan:

  • sentiasa periksa kaki anda jika terdapat calar atau keradangan
  • pakai stokin yang selesa, tidak ketat, tidak longgar
  • pakai kasut yang sesuai

 

Pastikan bacaan ujian Hb1Ac anda di bawah 6.5 peratus.

Baca >> Kenapa penting ujian Hb1Ac kepada pesakit diabetes <<

 

Ok.. amalkan tips penjagaan kaki yang Ros kongsikan di atas. Pasti anda tak nak kaki anda kena potong seperti lelaki yang Ros ceritakan tadi.

 

Baca juga >> Testimoni isi tumbuh semula selepas beberapa bulan <<

 

Hubungi Ros di 019-367 3245 untuk konsultasi. šŸ™‚

signature SA

 

Resepi Jus Peria Katak Dan Epal Hijau Untuk Turunkan Bacaan Gula

Assalamualaikum

 

Pernah dengar tentang jus peria katak dan epal hijau? Ini antara petua orang tua untuk menurunkan bacaan gula dalam darah. Ayah dan ayah mertua Ros pun selalu buat jus ini. Walaupun bacaan gula mereka normal, sekali sekala perlu juga minum jus ini untuk menjaga kesihatan.

 

Bila sebut peria, mesti anda terbayangkan rasanya yang pahit kan.. Tapi pahit itu kan ubat.. šŸ™‚

resepi jus peria katak epal hijau

Jom Ros kongsikan resepinya.

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 1 biji peria katak
  • 1 biji epal hijau
  • 4 cawan air kosong

 

Cara-caranya:

  1. potong peria
  2. potong epal dan buang bijinya
  3. blend sehingga hancur
  4. tapis dahulu sebelum minum

 

Dalam jus ini, jangan letak gula pula. Kalau letak, takde gunanya anda nak kawal bacaan gula anda.

Baca juga >> Petua Merawat Diabetes <<

 

Selain daripada itu, ada juga yang resepi yang Ros jumpa, orang letak celeri, timun dan lada benggala hijau. Jus tu masih berwarna hijau. Kalau bosan dengan jus peria katak dan epal hijau, boleh cuba kombinasi tersebut untuk variasikan jus sihat anda.

 

Dicadangkan anda amalkan ini setiap hari kalau boleh. Kalau tak, selang sehari pun dah memadai. Untuk kawal diabetes anda juga ni. Jangan culas!

 

Ros ada satu lagi pilihan lain yang anda boleh cuba iaitu sirap anggur atau Vivix Shaklee. Rasanya seperti jus ribena yang pekat. Masam-masam gitu. Sedap!

 

Ingin tahu lebih lanjut tentang Vivix, hubungi Ros di 019- 367 3245. šŸ™‚

signature SA

Kenapa Ujian Hb1Ac Sangat Penting Bagi Pesakit Diabetes?

Assalamualaikum

 

Menurut Kajian Morbiditi Kesihatan Kebangsaan yang dilakukan pada tahun 2006, 15 peratus orang dewasa di Malaysia yang berumur 30 tahun ke atas menghidap diabetes. Seperti yang kita sedia maklum, peratusan ini semakin meningkat setiap tahun. Ngeri kan? Baru 30 an dah ada penyakit kronik seperti kencing manis. Dari sekarang, anda kena amalkan makanan untuk elak diabetes.

 

Pesakit diabetes perlu mengawal bacaan gula di dalam darah secara kerap. Sentiasa awasi tanda-tanda diabetes. Kebiasaanya di rumah, anda akan melakukan pemeriksaan sendiri menggunakan Glucometer. Glucometer hanya menunjukkan bacaan gula pada masa tersebut.

 

Tahukah anda walaupun bacaan Glucometer menunjukkan bacaan normal iaitu 4 mmol/L hingga 6.1 mmol/L, anda masih perlu menjalani satu lagi ujian iaitu ujian Hb1Ac? Ini untuk memastikan kencing manis anda benar-benar terkawal.

 

Kenapa Ujian Hb1Ac penting

 

Ujian Hb1Ac akan memberikan anda gambaran kawalan bacaan gula dalam tempoh 2-3 bulan sebelum ini. Anda tidak perlu berpuasa untuk menjalani ujian ini kerana ia boleh dibuat pada bila-bila masa walaupun anda telah makan sesuatu sebelum ujian dibuat. Ia tidak dipengaruhi oleh perubahan paras gula seharian.

 

Bagaimankah ia berfungsi?

 

Hemoglobin, sejenis protein boleh dijumpai dalam sel darah merah. Hemoglobin berperanan untuk membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh tubuh.

 

Glukosa akan masuk ke dalam sel darah merah dan bergabung dengan Hemoglobin. Lagi banyak glukosa masuk ke dalam sel darah merah, lagi banyak Hemoglobin berglukosa akan dijumpai dalam sel darah merah.

 

Dengan mengukur peratusan Hb1Ac dalam darah, anda akan dapat gambaran purata bacaan gula untuk 2-3 bulan sebelum ini kerana jangka hayat sel darah merah adalah 2-3 bulan.

 

Kebiasaanya, ujian ini perlu dilakukanĀ  2 kali setahun oleh pesakit diabetes. Untuk pesakit diabetes, bacaan perlu kurang daripda 6.5 % untuk memastikan diabetes anda terkawal. Bacaan yang lebih tinggi boleh membawa kepada komplikasi lain seperti kerosakan buah pinggang, kerosakan saraf, kebutaan dan masalah salur darah. Anda perlu memperbetulkan cara anda mengawal gula dalam darah atau mendapatkan rawatan selanjutnya.

 

Ros ingin tekankan di sini bahawa ujian Hb1Ac sangat penting bagi pesakit diabetes. Walaupun bacaan gula yang anda perolehi dengan Glucometer menunjukkan bacaan normal, lakukan ujian Hb1Ac untuk memastikan diabetes anda benar-benar terkawal. Petua merawat diabetes ada Ros kongsikan sebelum ini.

 

Hubungi Ros di 019-367 3245 untuk konsultasi mengawal diabetes dengan supplement tambahan, Vivix. Ramai dah berjaya kawal diabetes mereka. Anda bila lagi?

signature SA

Cara Menurunkan Bacaan Gula Dalam Darah Agar Tak Kena Penyakit Kronik Yang Lain

Assalamualaikum

 

Penghidap diabetes berisiko 2-4 kali ganda untuk terkena penyakit jantung, strok dan kegagalan buah pinggang berbanding mereka yang tiada diabetes.

 

Statistik menunjukkan 53% penghidap diabetes menghidap retinopati diabetes di mana ia boleh menyebabkan kebutaan. 58% pesakit diabetes dapat neuropati diabetes yang membawa kepada pemotongan kaki atau amputasi kaki. 52% penghidap diabetes mengalami kerosakan buah pinggang di mana kandungan mikroalbuminĀ  dalam air kencing mereka sangat tinggi.

 

cara menurunkan bacaan gula dalam darah

 

Untuk mengurangkan risiko anda terkena penyakit kronik yang lain, wajar anda mengambil langkah menurunkan bacaan kencing manis anda. Ros ingin kongsikan 5 cara menurunkan bacaan gula dalam darah seperti di bawah.

 

Cara Menurunkan Bacaan Gula Dalam Darah:

 

  1. mengawal pengambilan karbohidrat

    • tukar karbohidrat yang biasa anda makan seperti nasi putih kepada nasi beras perang. Roti putih kepada roti bijirin penuh.
  2. minum banyak air

    • pesakit diabetes akan selalu terasa haus. Oleh itu, pastikan anda mengambil cecair dengan banyak sekurang-kurangnya 3 liter
    • Elakkan terus minum minuman manis atau ganti gula putih dengan stevia.
  3. bersenam sekurang-kurangnya 30 minit

    • dicadangkan anda bersenam 30 minit 3-4 kali seminggu
    • bila bersenam, gula dalam tubuh akan digunakan atau dibakar menjadi tenaga
  4. masukkan Superfood ke dalam menu harian anda

    • Superfood untuk pesakit diabetes adalah makanan yang menpunyai Glisemik Indeks yang rendah tetapi kaya dengan vitamin dan mineral seperti kalsium, potassium, fiber, magnesium serta Vitamin A, C dan E
  5. mengambil supplement tambahan yang kaya dengan antioksidaan seperti Vivix Shaklee

    • Kandungan utama Vivix Shaklee terdiri daripada 4 ramuan semulajadi iaitu anggur muscadine, purple carrot, elderberry dan japanese knotweed yang berperanan untuk membaiki kerosakan sel.

 

Jika anda benar-benar menghidap diabetes berdasarkan tanda-tanda yang Ros kongsikan di entri >>Awasi Tanda-Tanda Diebetes Ini << , eloklah anda cepat-cepat buat cara menurunkan bacaan kencing manis ni. Pengambilan Vivix berjaya menurunkan bacaan gula Encik R. Jitendra dari 15.5 ke 4.8. Anda boleh baca testimoni beliau di entri >>Petua Merawat Diabetes <<.

 

Harga sebotol Vivix hanya RM 475 sahaja untuk kegunaan 2 bulan. Anda juga boleh order sendiri dengan menekan button ORDER NOW di bawah. Pilih nak beli sebotol atau dua botol.

button order now

Inginkan lebih penjimatan? Ambil terus Twin Pack Vivix.Ā  >> Kenapa Perlu Pilih Twin Pack Vivix <<

 

Dengan pembelian Twin Pack Vivix anda bakal dapat:

 

  • PERCUMA keahlian Shaklee
  • Diskaun 5% daripada harga asal
  • Cash Bonus pada bulan hadapan
  • PERCUMA penghantaran ke seluruh Malaysia

 

Usah bertangguh lagi. Hubungi Ros di 019- 367 3245 sekarang! Ros akan berikan konsultasi eksklusif buat semua customer Ros.

signature SA

Awasi Tanda-Tanda Diabetes Ini Jika Keluarga Ada Sejarah Diabetes

Assalamualaikum

 

Risiko untuk kena diabetes meningkat jika salah satu atau kedua-dua ibubapa kita menghidap diabetes. Sementara masih muda ini, elokkan anda semak tanda-tanda diabetes di bawah dan mengambil langkah sewajarnya untuk mengawal bacaan gula anda.

tanda-tanda diabetes

Tanda-Tanda Diabetes:

  1. kebas di bahagian tangan, kaki dan jari-jemari
  2. nafsu makan meningkat
  3. kerap buang air kencing
  4. penglihatan mulai kabur
  5. keletihan
  6. rasa haus yang melampau
  7. luka lambat sembuh
  8. penurunan berat badan mendadak

 

Rasa kebas di tangan, kaki dan jari-jemari boleh membawa kepada kerosakan saraf yang dikenali sebagai diabetic neuropathy. Semestinya ia boleh menggangu aktiviti harian anda kelak.

 

Nafsu makan yang meningkat membuatkan anda makan lebih banyak karbohidrat daripada biasa. Tetapi karbohidrat yang anda makan dan dicerna menjadi glukos tidak masuk ke dalam sel-sel badan anda untuk proses metabolisma sel. Tetapi kekal di dalam darah.

 

Bacaan gula yang tinggi dalam darah akan meningkatkan kepekatan darah. Cecair yang anda minum akan ditarik keluar daripada jaringan dan masuk ke dalam darah melalui proses osmosis. Buah pinggang terpaksa memproses lebih banyak cecair dan mengeluarkannya melalui air kencing. Lama kelamaan buah pinggang akan terbeban dan tidak dapat lagi berfungsi sebagai penapis.

 

Penglihatan yang kabur adalah disebabkan oleh kandungan glukosa yang tinggi dalam darah sehingga merosakkan pembuluh darah. Kornea hilang kekenyalan untuk berfungsi sebagai lensa mata dan menyebabkan mata anda kabur.

 

Keletihan yang anda alami mungkin disebabkan oleh gangguan tidur. Tidur anda terganggu kerana kerap terjaga di waktu malam untuk ke tandas dan minum air.

 

Bila kerap ke tandas, anda juga akan kerap berasa haus untuk mengembalikan cecair yang hilang. Anda perlu minum lebih banyak air untuk memastikan anda terhidrat.

 

Diabetes akan membuatkan sistem imun anda menjadi lemah. Bila terdapat luka, badan anda mengambil masa yang lama untuk sembuh walaupun luka anda kecil sahaja.

 

Berat badan anda turun mendadak walaupun anda tidak bersenam atau melakukan aktiviti fizikal yang lasak. Ini menyebabkan anda kelihatan letih dan tidak bermaya.

 

Adakah anda mengalami tanda-tanda di atas?

 

Percaya atau tidak, diabetes boleh membawa kepada masalah kesihatan yang lebih teruk seperti kegagalan buah pinggang, kebutaan dan keletihan melampau. Ambillah langkah untuk mengatasinya secepat mungkin.

 

>> Petua Merawat Diabetes <<

 

Hubungi Ros di 019-367 3245 jika anda perlukan konsultasi untuk mengatasi diabetes anda.

signature SA

Petua Merawat Diabetes Agar Bacaan Gula Kembali Normal

Assalamualaikum

 

Tahukah anda yang penyakit diabetes boleh membawa kepada kebutaan, kegagalan buah pinggangĀ  dan pemotongan anggota badan (amputasi) seperti jari, lengan atau kaki?

 

Takutkan..

 

Sebenarnya diabetes masih boleh dikawal jika dikesan dengan lebih awal. Ini kerana langkah pengawalan dapat dilakukan.

 

petua merawat diabetes

 

Jenis-jenis diabetes

 

Terdapat 2 jenis diabetes iaitu:

  • Diabetes Type 1 – Insulin kurang dihasilkan oleh badan
  • Diabetes Type 2 – Badan tidak dapat menggunakan insulin dengan effektif atau insulin yang dihasilkan tidak mencukupi

 

Apa kaitan insulin dengan glukosa?

 

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas kita. Insulin lah yang akan menukar glukosa kepada tenaga untuk kegunaan sel-sel badan kita. Glukosa diperolehi daripada karbohidrat dan gula yang kita makan. Dengan adanya insulin, kandungan glukosa di dalam darah dapat dikawal.

 

Bagi pesakit diabetes, badan mereka tidak menghasilkan insulin yang cukup untuk menukar glukosa menjadi tenaga. Jadi, lagi banyak karbohidrat dan gula mereka makan, lagi tinggi kandungan glukosa di dalam darah.

 

Bagaimana untuk mengukur bacaan gula dalam darah?

 

Bacaan gula dalam darah boleh diukur dengan menggunakan Glucometer. Sebelum bacaan diambil, anda dinasihatkan untuk berpuasa selama 8 jam.

 

normal / tiada diabetesĀ Ā Ā Ā  3.9 – 5.5 mmol/L

berisiko dapat diabetesĀ Ā Ā Ā  5.6 – 6.9 mmol/L

menghidap diabetesĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  > 7.0 mmol/L

 

Terdapat satu lagi ujian yang penting iaitu HbA1c yang menunjukkan peratusan bacaan gula dalam tempoh 2-3 bulan sebelum ini. Baca tau kenapa ujian HbA1c ni sangat penting.

 

normal / tiada diabetesĀ Ā Ā  4.5% – 6.4%

berisiko dapat diabetesĀ Ā Ā  6.5% – 7.0%

menghidap diabetesĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  > 7.1%

 

Jika anda menghidap diabetes atau berisiko mendapat diabetes, eloklah anda mengambil langkah berjaga-jaga dari sekarang. Ingin Ros kongsikan dengan anda cara mengawal diabetes agar bacaan anda turun.

 

Cara Mengawal Diabetes:

 

  • jaga pemakanan
  • turunkan berat badan
  • senam selalu
  • ambil ubat seperti arahan doktor
  • ambil supplement tambahan, Vivix Shaklee untuk mengawal kadar gula dalam darah

 

vivix-bottle

Bagaimana Vivix dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah?

 

  • memperlahankan Sindrom Resistansi Insulin

Bagi pesakit diabetes, sensitivi terhadap insulin adalah rendah. Ini menyebabkan kadar glukosa di dalam darah sangat tinggi.

Resveratrol dalam Vivix akan memperbaiki sel-sel yang rosak dan memberi tenaga kepada sel untuk menyerap glukosa serta meningkatkan pengeluaran insulin oleh pankreas agar glukosa dapat ditukarkan kepada tenaga.

 

  • mengawal kepekatan glukosa dalam darah

Pengambilan makanan yang tinggi dengan karbohidrat dan gula akan menyebabkan glukosa dibebaskan secara serentak. Glukosa yang berlebihan dan tidak ditukar kepada tenaga akan terkumpul di dalam darah.

Polyphenol dalam Vivix akan memperlahankan proses penukaran karbohidarat kepada glukosa. Jadi, glukosa dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam darah. Insulin yang dirembeskan oleh pankreas dapat menukarkan glukosa kepada tenaga dengan lebih baik. Tiada pengumpulan glukosa akan berlaku.

 

  • mencegah pembentukan protein AGE

Protein AGE atau Advance Glycation Endproduct jika terkumpul dan menyaluti sel-sel yang normal boleh menyebabkan sel-sel ini rodan dan tidak dapat berfungsi dengan baik.

Resveratrol dan polyphenol akan mencegah dan melambatkan rangkaian gula dan protein yang membentuk protein AGE.

 

Hebatkan Vivix?

 

Ramai juga yang bacaan gula mereka kembali normal selepas mengamalkan Vivix. Anda boleh tengok testimoni Encik R. Jitendra.

 

Testimoni 1:

testi cara rawat diabetes

 

Encik R Jitendra merupakan penghidap diabetes sejak 14 tahun yang lalu. Kadar gula dalam darah ialah 15.5, tetapi kini setelah mengambil Vivix Shaklee selama 7 bulan secara konsisten, kadar gula dalma darah telah menurun kepada 4.8 dan beliau telah bebas dari diabetes. Kata beliau, “Kini saya dapat menikmati kehidupan saya dengan penuh gembira dan hebat. Terima kasih Vivix.

 

Anda lah orang yang seterusnya BEBAS dari diabetes. Dapatkan Vivix sekarang.. Hanya tindakan bijak anda sekarang dapat merubah kesihatan anda!

 

Anda boleh tengok testimoni lain:

Bacaan gula mak ayah turun ke paras normal

Isi kaki pesakit diabetes tumbuh semula

Turunkan bacaan gula dengan supplement

Rawat diabetes sebelum mata buta

 

Harga sebotol Vivix hanya RM 475 sahaja untuk kegunaan 2 bulan. Anda juga boleh order sendiri dengan menekan button ORDER NOW di bawah. Pilih nak beli sebotol atau dua botol.

button order now

Inginkan lebih penjimatan? Ambil terus Twin Pack Vivix.Ā  >> Kenapa Perlu Pilih Twin Pack Vivix <<

 

Dengan pembelian Twin Pack Vivix anda bakal dapat:

  • PERCUMA keahlian Shaklee
  • Diskaun 5% daripada harga asal
  • Cash Bonus pada bulan hadapan
  • PERCUMA penghantaran ke seluruh Malaysia

 

Usah bertangguh lagi. Hubungi Ros di 019- 367 3245 sekarang! Ros akan berikan konsultasi eksklusif buat semua customer Ros. šŸ™‚

signature SA