Dulu Susah Nak Rukuk Masa Solat

Assalamualaikum

Sakit lutut kerap dialami oleh orang tua. Tetapi ada juga wanita muda yang alami masalah ini terutamanya mereka yang aktif bersukan.

Seiring dengan peningkatan umur, cecair lutut yang bertindak sebagai pelincir dan kusyen untuk menyerap hentakan ini semakin berkurangan.

Ketika melakukan pergerakan seperti berjalan, membongkok dan mencangkuk, berlaku geseran di sendi lutut. Akhirnya, ia membawa kepada keradangan pada sendi lutut.

Paling terkesan adalah apabila hendak solat. Nak rukuk pun sakit.

Satu cara nak kurangkan keradangan pada sendi lutut ini adalah dengan mengamalkan supplemen resveratrol.

Ros kongsikan dahulu satu testimoni:

Akak lepas ambil Vivix tu..

Alhamdulillah.. lutut dah kurang sakit.

Kalau tidak, tak boleh nak rukuk masa solat

 

Supplemen Resveratrol ini sangat sesuai untuk mengatasi masalah sakit lutut.

Jika ada ahli keluarga anda ada masalah sakit lutut ni, usah bertangguh lagi untuk mencuba Vivix.

Ramai dah merasai kesan positif bila konsisten amalkan Vivix. Boleh tengok testimoni-testimoni lain di entri

Umur 40an, dah sakit lutut

Resveratrol Kurangkan Sakit Sendi dan Lutut

 

Sebotol Vivix berharga RM 475 dan tahan sehingga 2 bulan.

Nak order? Boleh whatsapp Ros di 019-367 3245.

Umur Baru 40an, Tapi Dah Sakit Lutut

Assalamualaikum

Ada sorang kakak ni umur baru 40 lebih, seorang suri rumah. Walaupun duduk rumah, kakak ni aktif bergerak.

Ntah kat mana silapnya.. Baru-baru ni lutut dia sakit. Terbataslah pergerakannya nak buat kerja rumah. Setiap kali gerak, rasa ngilu yang amat kat lutut.

Umur baru 40 lebih. Tapi sakit macam orang dah 60an.

Nak tak nak, kakak ni terpaksalah banyakkan berehat.

Tapi, dalam hati dia meronta-ronta nak buat kerja rumah macam biasa. Dah biasa buat sejak kahwin kan. Tetiba kena duduk diam, tak boleh jadi ni.

Sambil-sambil rehat, duduk kat sofa, kakak ni googlelah alternatif nak rawat sakit lutut.

Terjumpalah dia info pasal supplemen yang tinggi Resveratrol. Terus dia whatspp tanya lebih lanjut bagaimana benda alah Resveratrol tu boleh kurangkan sakit lutut.

Lepas diterangkan panjang lebar, teruslah dia order sebotol. Harganya RM 475. Mahal? Taklah. Berbaloi sangat.

Boleh tengok sendiri betapa gembiranya kakak ni bila masalah dia dapat diselesaikan dengan pengambilan supplemen Resveratrol ni.

Sakit lutut lebih baik dari sebelum ni. Takde la rasa ngilu dah.

Alhamdulillah, sekarang kakak tu dah tak rasa ngilu dah. Sakit lutut pun dah kurang. Syukur sangat.

Kalau kakak-kakak ada masalah yang sama dan nak hilangkan sakit lutut tu, bolehlah whatsapp Ros di 019-367 3245.

Ros sedia nak membantu. 🙂

Kenapa Lebam Bila Kita Terjatuh?

Assalamualaikum

Pernah anda terjatuh kemudian lutut anda lebam?

Itu sebenarnya tindak balas tubuh anda untuk memperbaiki bahagian yang lebam tu. Ia sebenarnya adalah keradangan untuk mempercepatkan proses penyembuhan.

Terdapat 2 jenis keradangan:

 

  • Acute Inflammation- terjadi akibat jangkitan atau kecederaan. Anda akan berasa sakit yang amat kuat tetapi sekejap je. Radang jenis ini tidak membahayakan nyawa dan boleh sembuh tanpa sebarang komplikasi.

 

  • Silent Inflammation- terjadi tanpa disedari sehinggalah keadaan menjadi sudah teruk. Kebanyakan keradangan kronik ini berakhir dengan ‘itis’ seperti Hepatitis ( Radang pada hati ), Arthiritis ( Radang pada sendi )

 

Radang ni hendaklah diatasi dengan segera agar tak menjadi lebih teruk.

 

Bagaimana untuk merawat keradangan?

 

Anda boleh mengatasi masalah keradangan dengan memastikan pengambilan asid lemak omega-3 yang secukupnya. Antara sumber omega-3 adalah kacang walnut dan ikan salmon.

Asid lemak omega-3 ni penting kerana ia adalah blok binaan kepada hormon eicosanoids yang bertindak sebagai agen anti-radang.

Satu cara yang mudah untuk anda dapatkan omega-3 adalah dengan mengambil supplemen Omega Guard Shaklee. Ianya bebas toksik kerana melalui 3 kali penyulingan.

 

Bagi yang sakit lutut, Ros galakkan anda ambil Omega Guard untuk kurangkan keradangan. Macam mak Ros, bila ambil Omega Guard, lutut tak sakit. Senang nak beralih daripada kedudukan duduk ke berdiri.

Mak ayah anda pun ada sakit lutut? Cuba bagi mereka Omega Guard. Dapatlah mereka solat tanpa rasa sakit lutut nanti.

Berminat nak dapatkan Omega Guard, cari Ros ya. 🙂

Rawatan Untuk Sakit Lutut Yang Boleh Dibuat Di Rumah

Assalamualaikum

Sakit lutut menghalang kita daripada melakukan perkara yang kita suka.

Jika anda mempunyai minat mendaki bukit, hobi ini terpaksa dilupakan buat sementara waktu.

Sama juga jika anda suka berjogging setiap minggu, anda terpaksa menunggu sehingga sakit lutut anda pulih untuk mengelakkan kecederaan yang lebih teruk.

Apa-apa pun, silalah berjumpa doktor terlebih dulu ya untuk diagnosis dan rawatan lanjut.

Ros nak kongsikan rawatan yang anda boleh lakukan di rumah untuk anda yang mengalami sakit lutut yang ringan dan sederhana.

Senang je nak buat.

Bahan utama yang anda perlukan adalah cuka epal atau dalam Bahasa Inggerisnya Apple Cider Vinegar.

 

Cuka epal sangat membantu dalam mengurangkan sakit lutut. Disebabkan efek alkalinya, cuka epal dapat melarutkan mineral yang terkumpul dan keluarkan toksin berbahaya yang ada di lutut.

Cuka epal juga membantu melincirkan pergerakan lutut supaya anda dapat bergerak.

 

Rawatan Di Rumah Dengan Menggunakan Cuka Epal

 

Sebagai air untuk diminum:

1. Campurkan dua sudu teh cuka epal dalam dua cawan air masak.

2. Minum campuran air ini sepanjang hari.

3. Ulang setiap hari sehingga anda pulih.

 

Sebagai air rendaman:

1. Penuhkan bath tub dengan air panas

2. Masukkan dua cawan cuka epal

3. Rendam lutut yang sakit dalam air tersebut selama 30 minit.

 

Sebagai minyak urutan:

1. Campurkan satu sudu makan cuka epal dengan satu sudu makan minyak zaitun

2. Guna minyak ini untuk urut lutut yang sakit.

3. Urut satu atau dua kali sehari

 

Cubalah ikhtiarkan dengan 3 cara yang Ros dah kongsikan di atas. Kalau masih belum pulih, mungkin anda boleh pertimbangkan untuk mengamalkan supplemen untuk sakit lutut pula.

Semoga bermanfaat. 🙂

7 Perkara Yang Patut Anda Elakkan Bila Sakit Lutut

Assalamualaikum

Sakit lutut tidak boleh dipandang ringan. Bimbang sakit sikit-sikit je pada mulanya, makin bertambah teruk pula sehingga perlu melakukan pembedahan. Bila lutut anda sakit, elakkan daripada melakukan 7 perkara ini. Point yang terakhir itu sangat penting.

 

Perkara Yang Patut Anda Elakkan Bila Sakit Lutut

 

Berehat terlalu banyak

Rehat yang banyak boleh menjadikan sakit lutut anda makin teruk. Jadi, cari satu program senaman yang selamat untuk lutut anda. Jika kurang pasti pergerakan mana yang selamat, dapatkan nasihat doktor atau ahli terapi fizikal yang bertauliah.

 

Membiarkan diri anda jatuh

Bila anda sakit lutut, anda cenderung untuk terjatuh disebabkan lutut yang sakit dan tidak stabil. Jadi, kurangkan risiko anda jatuh dengan memastikan rumah anda ada pencahayaan yang cukup agar anda tidak tersalah pijak. Setiap kali anda turun naik tangga, peganglah pemegang tangga. Jika anda perlu ambil barang dari tempat yang tinggi, pastikan anda menggunakan bangku atau tangga yang stabil.

 

Mempunyai berat badan berlebihan

Menurunkan berat badan yang berlebihan dapat mengurangkan tekanan pada lutut. Jadi, berusahalah untuk turunkan berat walaupun sedikit. Ada perbezaan tau!

 

Malu untuk menggunakan tongkat atau topang ketiak

Tongkat dan topang ketiak boleh mengurangkan stress pada lutut anda. Anda juga boleh memakai pelindung lutut atau pendakap lutut untuk kekal stabil.

 

Membiarkan kasut anda memburukkan lagi keadaan

Anda boleh memakai pelapik tapak kasut yang lembut untuk kurangkan tekanan pada lutut anda. Untuk mendapatkan pelapik tapak kasut yang sesuai, sila dapatkan nasihat daripada doktor anda.

 

Melakukan senaman berimpak tinggi

Antara senaman yang berimpak tinggi adalah berlari, melompat dan juga kickboxing. Senaman jenis ini boleh mencederakan lutut yang sakit. Elakkan juga mencangkung terlalu lama.

 

Tidak Berjumpa doktor

Anda patut berjumpa doktor ketika kali pertama anda merasa sakit di bahagian lutut. Doktor akan memeriksa lutut dan memberitahu anda apa yang patut anda lakukan untuk mengelakkan lutut anda daripada bertambah sakit. Samada anda perlukan rawatan lanjut atau tidak.

 

Jika sakit lutut anda masih belum hilang selepas beberapa ketika, jemputlah baca entri >> cara kurangkan sakit lutut.

Resveratrol Mengurangkan Sakit Sendi Dan Lutut

Assalamualaikum

Resveratrol merupakan sejenis polifenol yang dihasilkan oleh tumbuhan sebagai pertahanan tumbuhan tersebut untuk melawan serangan penyakit.

 

Di bawah adalah 5 sumber makanan yang mengandungi Resveratrol yang paling hebat.

Sumber: Preventdisease.com

Selain daripada itu, Resveratrol juga boleh ditemui dalam Polgyganum Cuspidatum dan juga wine merah yang dihasilkan daripada anggur merah.

 

Bagaimanakah nak dapatkan sumber Resveratrol yang halal di Malaysia?

Anda boleh mencuba supplemen Vivix Shaklee yang kaya dengan Resveratrol. Salah satu daripada 4 bahan utama Vivix adalah Polyganum Cuspidatum.

Ia juga disahkan halal oleh Islamic Services of America (ISA).

 

Benarkah Resveratrol membantu kurangkan sakit lutut dan sendi?

Ada banyak feedback positif daripda pengamal supplemen Resveratrol Shaklee. Ros kongsikan satu testimoni yang pasti mengujakan anda terutamanya jika mak ayah anda berbadan besar.

Testimoni 1:

Selain sakit lutut yang diderita oleh si emak hilang, berat si emak juga turun. Badan rasa lebih ringan daripada sebelum ni. Wow..

Ini adalah bonus kerana satu cara nak kurangkan sakit lutut adalah dengan mengurangkan berat badan.

Sekarang si emak dah boleh solat tanpa sebarang masalah lagi. Turun naik tangga pun dah ok.

 

Testimoni 2:

Berdasarkan perbualan di atas, penderita sakit sendi sudah boleh solat seperti biasa setelah seminggu mengamalkan supplemen Resveratrol.

Beliau juga sudah boleh berjalan dan buat kerja rumah.

 

Boleh percaya ke supplemen Resveratrol ni bagus?

Oklah. Ros kongsikan pandangan seorang professor mengenai produk Shaklee.  Seorang professor perlukan bukti saintifik bukannya testimoni semata-mata.

Mudah-mudahan terbuka hati anda untuk mencuba Vivix.

Kenapa Professor ni terlalu setia dengan Shaklee?

  • Dia bukan jenis mudah percaya
  • Sebagai ahli akedemik, dia mahukan bukti saintifik, baru berani guna
  • Tapi, bila kajian Landmark Study dah buktikan vitamin Shaklee jauh lebih hebat daripada jenama lain, takde sesiapa boleh argue

Tak sabar nak berikhtiar dengan Vivix?
Segera whatsapp Ros di 019-367 3245.

Jatuh Katil Punca Sakit Lutut

Assalamualaikum

Berpesan-pesanlah pada mak ayah dan datuk nenek kita agar berhati-hati semasa bangun dari katil.

 

Malang tidak berbau. Kemalangan boleh juga berlaku di rumah malah berlaku di bilik tidur.

 

Jadi, bangunlah perlahan-lahan dari katil sebaik terjaga dari tidur.

 

Ros nak kongsikan satu cerita di mana seorang makcik ni mengalami sakit lutut akibat jatuh katil.

Bila sakit lutut, nak solat pun susah. Terpaksa solat duduk. Duduk terlalu lama pun mengundang rasa sakit. Berdiri terlalu lama pun tak boleh.

 

Seksanya..

 

Ditambah lagi dengan usia mereka yang dah lanjut, proses pemulihan akan mengambil masa.

 

Makcik ni ada ambil supplement kalsium untuk kuatkan tulang. Tapi sakit lutut tetap ada.

 

Suatu hari, anaknya terfikir untuk beri maknya supplemen yang kaya dengan Resveratrol pula.

 

Berdasarkan pengetahuan anaknya, Resveratrol ni sangat power kerana boleh memperbaiki sel-sel yang rosak.

 

Walaupun mahal, anaknya tetap usaha ikhtiarkan beri supplemen tersebut kepada maknya.

 

Syukur Alhamdulillah, selepas 2 minggu, makcik tu kembali aktif seperti biasa. Tak sangka supplemen Resveratrol tu banyak membantu.

 

Anda boleh tengok sendiri perkongsian daripada si anak:

*** Disclaimer: Ini adalah perkongsian peribadi pengguna setelah berikhtiar dengan Vivix. Hasilnya mungkin berbeza bagi setiap individu. Produk Shaklee tidak bertujuan untuk mendignos, merawat, menyembuhkan serta mencegah penyakit.

 

Suatu hari mak bagitau yang mak sakit lutut. Puncanya sebab mak jatuh katil. Umur mak dah 70-an maka proses pemulihan tu makan masa.

Mak dah consume Ostematrix ( supplemen kalsium ) tapi sakit masih belum surut.

Entah macam mana satu hari Allah ilhamkan “Apa kata suruh mak try Vivix ( supplemen Resveratrol )”. Padahal sebelum ni paling elak nak ambil tau pasal Vivix sebab paling mahal.

Tapi di sebalik harga tu tersorok keberkesanannya.

Alhamdulillah lepas consume 2 minggu, sakit lutut mak dah hilang dan mak aktif seperti sediakala.

 

Anda boleh juga baca Cara Kurangkan Sakit Lutut sekiranya sakit lutut mak ayah anda belum reda.

 

Berdasarkan perkongsian di atas, supplemen Resveratrol iaitu Vivix membantu memberi tenaga kepada warga emas dan melegakan sakit lutut.

Mahu dapatkan Vivix?

Hubungi terus Ros di 019-367 3245. Usah biarkan sakit lutut menyukarkan mak ayah anda beribadah kepada Allah.

Cara Kurangkan Sakit Lutut Agar Boleh Berjalan Seperti Biasa

Assalamualaikum

 

Masalah sakit sendi dan lutut tidak asing lagi di kalangan warga emas. Dah biasa sangat kita dengar rintihan mak, ayah dan mertua yang mengadu sakit lutut. Kesian sangat..

 

Tak larat nak berjalan ke masjid. Padahal masjid 100 m je dari rumah. Macam manalah nak pergi melawat anak cucu di negeri lain.

 

Kalau melawat cucu, mereka lebih suka duduk di rumah melayan cucu. Sesekali nak juga anak menantu bawa mak ayah berjalan-jalan di bandar.

 

Yelah.. bukan selalu mak ayah datang. Tapi, apakan daya.. sakit lutut membatasi pergerakan mak ayah.

 

Sama juga jika kita yang masih muda ni kalau sakit lutut. Banyak aktiviti harian terjejas. Boleh mengganggu prestasi kerja kalau tidak dirawat.

 

Beginilah keadaan lutut yang sihat dan lutut yang mengalami masalah.

3 Punca Utama Sakit Lutut

  1. Obesiti – berat badan berlebihan akan meningkatkan tekanan pada lutut
  2. Otot lemah – sendi pernah tercedera sebelum ini akibat kemalangan ataupun semasa bersukan
  3. Penuaan – semakin kita berusia, kesihatan tulang dan sendi semakin terjejas

 

Cara-cara kurangkan sakit lutut

  1. pakai tongkat untuk kurangkan tekanan pada lutut
  2. bersenam untuk memperbaiki tulang dan menjadikan sendi semakin fleksibel
  3. kurangkan berat badan sehingga mendapat berat badan ideal
  4. tuam sekeliling lutut dengan pek sejuk untuk kurang sakit dan bengkak atau dengan pek panas untuk legakan otot dan tingkatkan peredaran darah
  5. ambil supplemen yang kaya dengan Resveratrol dan amalkan juga Collagen Powder

 

Bagaimana Resveratrol dan Collagen membantu kurangkan sakit lutut?

Resveratrol membantu mengatasi keradangan pada sendi serta mencegah kerosakan pada tulang rawan. Ia juga membantu memperbaiki dan mengekalkan fungsi sendi yang sihat. Anda boleh amalkan Vivix Shaklee yang kaya dengan Resveratrol.

 

Collagen pula amat penting untuk memperbaiki dan mengekalkan tisu-tisu lembut di sekitar sendi. Jadinya, tiada lah bunyi krup krap krup krap setiap kali anda bergerak.

 

Berkesan ke supplemen Resveratrol daripada Shaklee ni?

Sebenarnya Vivix bukannya ubat untuk proses penyembuhan tau. Tetapi Vivix adalah supplemen atau vitamin untuk cukupkan nutrisi yang kurang.  Kita hanya berikhtiar untuk kurangkan sakit lutut ni. Selebihnya, kerja Tuhan.

 

Namun melalui pengalaman pengguna, Alhamdulillah ramai yang menunjukkan feedback dan respon yang positif. Jom lihat feedback daripada beberapa orang pengamal Vivix.

 

Testimoni 1:

 

Testimoni 2:

 

Anda boleh lihat testimoni lain di sini:

Sakit Lutut Akibat Jatuh Katil

Sakit Lutut dan Sendi Menyukarkan Solat dan Turun Naik Tangga

 

Doktor pun cakap supplemen Shaklee ni bagus.

 

Tak salah berikhtiar dengan supplemen yang kaya dengan Resveratrol untuk kurangkan sakit lutut.

 

Harga Vivix hanya RM 475 sebotol. Sekotak Collagen pula berharga RM 298. Pastinya ini pelaburan kesihatan yang menguntungkan berbanding berdiam diri tanpa sebarang usaha seolah-olah sakit lutut tidak mengganggu hidup ibu bapa anda.

 

Ros doakan anda mendapat manfaat daripada perkongsian ini.

 

Anda boleh terus buat pembelian untuk sebotol Vivix dan sekotak Collagen melalui button ORDER NOW di bawah.

Jika anda ada sebarang pertanyaan, boleh lah hubungi Ros di 019-367 3245. Ros sedia membantu. 🙂